Sunday, November 25, 2018

MAKSUD DAN TEORI SOSIOLOGI DALAM PENDIDIKAN


PENGAJIAN PENDIDIKAN PENGAJIAN PENDIDIKAN BERASASKAN:
1. Sosiologi Pendidikan (KPS)
2. Psikologi Pendidikan (KPP)
3. Falsafah Pendidikan (KPF)
4. Pedagogi (KPD)
5. Penilaian dalam Pendidikan (KPN)
6. Teknologi Pendidikan (KPT)

SOSIOLOGI PENDIDIKAN

SOSIOLOGI: Kajian sistematik dan saintifik tentang interaksi manusia dalam masyarakat dari pelbagai sudut

Masyarakat:  kumpulan manusia saling berhubung yang membentuk jalinan yang  melahirkan pelbagai fenomena sosial

Sistematik dan saintifik: penting dalam pendidikan kerana bidang pendidikan mempunyai ciri-ciri sains

-Sosiologi  melibatkan manusia oleh itu skop kajian adalah sangat meluas

-Pendidikan dikelilingi dengan unsur kemanusiaan dan pendidik harus tahu peranan mereka dalam dunia sosial

 -Imaginasi sosiologi penting dalam mengenal pasti peranan pendidik dalam masyarakat.

-Pendidik perlu berupaya melihat kehidupan dirinya dan kehidupan orang lain sebagai berada pada struktur sosial tertentu

3 teori utama:
Fungsionalisme
Konflik 
Interaksionisme Simbolik

TEORI FUNGSIONALISME
 -Mengkaji perlakuan sosial atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat
-Masyarakat dianggap seperti tubuh yang  mempunyai bahagian dengan fungsi tersendiri [ada tujuan dan keperluan tertentu]
 -Struktur sosial akan menentukan kelancaran keharmonian dan perjalanan masyarakat

TEORI KONFLIK
-Menganalisis konflik-konflik dalam masyarakat
-Berlaku konflik dalam struktur masyarakat
-Mengkritik kapitalisme
-Persoalan mengenai sama ada struktur-struktur masyarakat seperti ekonomi, pendidikan, politik, sosial dan agama membawa kesejahteraan kepada manusia atau sebaliknya

TEORI INTERAKSIONALISME SIMBOLIK
 -Bagaimana seseorang menginterpretasikan dan bertindak menurut kemahuan masing-masing dalam masyarakat
-Mengkaji makna simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif
 -Melihat bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia
-Kepentingan memahami simbolik mengikut konteks penggunaannya
-Makna yang simbolik berguna semasa interaksi di mana makna-makna berkenaan menyebabkan  hubungan bertambah mesra

RUJUKAN
http://ddms.usim.edu.my/bitstream/123456789/7079/1/Sosiologi%20Dalam%20Pendidikan%20EAS%20311325.pdf

No comments:

Post a Comment