• Harold Koontz (1972) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja melalui
dan bersama orang lain di dalam suatu kumpulan yang sengaja diadakan.
• Mary Parker Follett (1995) mentakrifkan pengurusan sebagai satu seni melakukan kerja
melalui sumbangan orang lain.
• Menurut
perspektif Islam, pengurusan ditakrifkan sebagai satu proses melakukan kerja
dan menyempurnakan kerja melalui fungsi- fungsi pengurusan secara fitrah
• melalui
dan bersama orang lain dalam usaha mencapai objektif kerja secara berkesan dan
menggunakan sumber- sumber organisasi dengan cekap dalam persekitaran yang
dinamik
• dan
sentiasa berubah-ubah bagi mencapai objektif organisasi demi mencapai al- falah
di dunia dan di akhirat.
DEFINISI PEMBELAJARAN
Pembelajaran adalah suatu proses yang unik dan subjektif yang
menghasilkan fahaman, penghayatan dan kemampuan bertindak secara bebas
• Pembelajaran adalah perubahan yang berlaku
dalam perlakuan pelajar yang dididik hasil daripada penglibatannya dalam suatu
pengalaman pendidikan.
• Pembelajaran merupakan perubahan tingkah
laku secara kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan kepada tingkah laku yang
boleh diperlihatkan.
• Proses di mana perancangan, pengawalan dan
kepimpinan dalam suatu keadaan atau situasi dapat menimbulkan perubahan tingkah
laku dalam diri seseorang melalui pencapaian.
• Persediaan yang perlu dilakukan oleh guru
dan pelajar sebelum suatu sesi pengajaran dan pembelajaran dijalankan di dalam
kelas
PERANAN GURU
• Golongan guru merupakan anggota sekolah
yang terlibat secara langsung dalam perlaksanaan kurikulum dan program
pendidikan di sekolah. Peranan yang dimainkan oleh seseorang guru dalam
sesebuah sekolah amat penting terutama dari segi pencapaian aspirasi dan
matlamat sekolah.
• Sebagai tenaga pengajar dengan merancang
aktiviti pelajar berdasarkan sukatan pelajaran dan melaksanakannya dalam bilik
darjah mengikut strategi pengajaran yang sesuai.
• Sebagai pengarah pembelajaran dengan
membimbing pelajar supaya mereka berusaha belajar secara individu atau
berkumpulan.
• Sebagai pengurus bilik darjah seperti
menyusun rutin bilik darjah, menentu corak penyusunan meja dan sebagainya.
• Sebagai ibu bapa kepada pelajar, demi
menjaga keselamatan dan kebajikan pelajar. Peranan ini akan membantu pelajar
menyesuaikan diri dalam sekolah sebagai sebahagian keluarga mereka.
• Sebagai pendisiplin yang bertanggungjawab
menjaga disiplin pelajar serta membantu mereka membentuk sahsiah dan kelakuan
yang sejajar dengan nilai dan norma masyarakat.
• Sebagai contoh model hidup di mana tingkah
laku guru menjadi contoh teladan kepada pelajar. Nilai-nilai murni yang
ditonjolkan oleh guru di sekolah dapat diterapkan dalam jiwa pelajar.
KONSEP DALAM PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
MENGAWAL
-mengawal peraturan bilik darjah
-mengawal aktiviti berkumpulan
-mengawal murid yang bermasalah
MERANCANG
-merancang objektif pembelajaran berdasarkan sukatan pembelajaran dan pengetahuan sedia ada murid
-merancang strategi dan kaedah pengajaran yang efektif
-merancang alat bantu mengajar yang lebih berkesan
-merancang pemeringkasan isi pelajaran supaya pelajar jelas dengan pelajaran yang mereka belajar
PENGALAMAN
- Kaitankan
pembelajaran dengan pengalaman sedia ada pelajar.
- Ulang
pelajaran yang lepas , sesi soal jawap.
- Penting
dalam membantu pelajar memahami sesi pembelajaran yang dijalankan.
- merancang
pemikiran pelajar dengan soalan.
- Fikir
bersama, ramalan, cabar minda pelajar.
Gagne (1974) menyatakan bahawa pembelajaran adalah perubahan pemikiran, perubahan kebolehan,
perubahan tingkah laku dan pembelajaran perlukan rangsangan supaya meninggalkan
kesan yang lebih bermakna
MENGARAH
•
Mengarah pelajar supaya menumpukan perhatian
kepada pengajaran.
•
Mengarah pelajar untuk menjawap soalan yang
diutarakan.
•
Mengarah pelajar menguruskan tugasan harian
bilik darjah.
•
Mengarah pelajar untuk mematuhi displin yang
telah ditetapkan.
|
FAKTOR FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENGURUSAN DAN
PEMBELAJARAN
-Bilik darjah
-Diri sendiri
-Ibu bapa
Faktor Yang Memberikan Kesan Kepada Persekitaran Psikososial Yang Sihat
FAKTOR FIZIKAL& PSIKOSOSIAL
v
Pendekatan Pengajaran,
v
Gaya Kepimpinan Guru,
v
Bentuk Komunikasi
v
Corak Interaksi
|
-Bilik darjah yang menarik adalah kondusif untuk pembelajaran
-susunan peralatan dan kemudahan dalam bilik darjah seperti kerusi-meja, buku rujukan, pusat pembelajaran, bakul sampah, papan tulis dan lain-lain
-saiz bilik yang mencukupi memberi keselesaaan ke[da murid-murid untuk menjalankan pelbagai aktviti kumpulan atau permaianan
FAKTOR PSIKOSOSIAL
FAKTOR PSIKOSOSIAL
•
merujuk kepada hubungan antara keperluan
emosi individu dengan persekitaran sosialnya.
- ciri-ciri
seperti berikut:
ü
Suasana selesa dan mesra.
ü
Bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal
ü
Perasaan diterima
ü
Sensitif dan peka kepada perbezaan individu.
ü
Suasana yang merangsang pembelajaran
DIRI PELAJAR SENDIRI
•
Efikasi kendiri pelajar
=Tahap kepercayaan pelajar terhadap
diri mereka (Papalia, Olds& Feldman, 2007)
•
Tingkah laku negatif pelajar
= kes salah laku- masalah memproses maklumat- bacaan asas,
penulisan dan pengiraan
•
Penghasilan hormon melatonin
=Hormon- mengantuk- penghasilan
lewat- pelajar tidur lewat- kekurangan tidur- menumpukan perhatian terhadap
pelajaran
KELUARGA
Penglibatan ibu bapa di rumah
•
Ibu
bapa terlibat secara aktif- pembelajaran anak di rumah
•
Memberikan inspirasi, berbual tentang
pendidikan, memantau kerja sekolah anak
•
Status sosioekonomi keluarga
Rendah- gagal menamatkan pengajian Tekanan- segi kewangan
keluarga pelajar- mendorong ponteng berhenti sekolah
APAKAH KAEDAH PENGURUSAN DAN
PEMBELAJARAN PELAJAR?
•
Persekitaran
pembelajaran yang menarik minat dan pencapaian pelajar
+
•
Penglibatan
pelajar dalam aktiviti luar dan kemasyarakatan
Apakah tindakan yang di ambil
oleh sekolah untuk mengatasi masalah dalam pengurusan dan pembelajaran pelajar?
|
-Program kelas tambahan
-Program pemantapan sahsiah
-Program guru muda
-mengadakan proram mentor mentee
-mengadakan program peningkatan prestasi
|
Persepsi guru terhadap pengurusan dan pembelajaran secara kooperatif dalam bilik darjah
v
Johnson et. al (1998), pembelajaran koperatif
merupakan nadi kepada pembelajaran
berasaskan masalah.
ü
Koperatif : pembelajaran koloboratif
(pembelajaran semula jadi)
ü
tidak
seperti pembelajaran latihan yang mempunyai struktur dan sasaran pembelajaran
yang jelas dan kuat.
ü
tetapi ia menjurus kepada situasi pembelajaran
bersama yang memberi kesan secara langsung atau tidak kepada individu dan ahli
kumpulan.
v
Pembelajaran koperatif juga merupakan
pembelajaran yang melibatkan sekumpulan pelajar yang mempunyai satu matlamat
yang sama yang melibatkan penyelesaian masalah ( Artz & Newman 1990)
v
Kefahaman pertama tentang pembelajaran koperatif
adalah ia merupakan kaedah pembelajaran berkumpulan yang efektif dan seharusnya
memberi kesan dan pengalaman terhadap setiap ahli yang melaluinya berbanding
pembelajaran berkumpulan biasa (Jacobs, 2004).
v
Berdasarkan Ng kim Choy (1999), proses
pembelajaran koperatif yang efektif mempunyai beberapa prinsip asas iaitu
kebergantungan secara positif dimana setiap ahli saling memerlukan untuk
mencapai matlamat bersama, akauntabiliti individu iaitu bertanggungjawab atas
pencapaiannya sendiri, interaksi dalam kumpulan serta penggunaan kemahiran
sosial seperti kepimpinan, membuat keputusan atau membina kepercayaan.
v
Guru-guru bersetuju bahawa pembelajaran
koperatif merupakan salah satu kaedah pembelajaran yang dapat menghidupkan
suasana yang menarik di dalam kelas selain dapat membina sikap pelajar yang
lebih positif dalam proses pembelajaran.
v Pembelajaran koperatif juga dapat membentuk pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar berbanding kaedah sedia ada yang lebih berpusatkan guru
Rumusan
v Pembelajaran koperatif juga dapat membentuk pengajaran dan pembelajaran berpusatkan pelajar berbanding kaedah sedia ada yang lebih berpusatkan guru
Rumusan
Pengurusan dan
pembelajaran amat penting dalam sebuah proses pembelajaran, agar proses
pembelajaran dapat berjalan dengan lancar dan dengan lebih berkesan.
RUJUKAN
https://www.academia.edu/21000524/Sistem_Pengurusan_Pembelajaran_dan_Sistem_Pengurusan_Kandungan_Satu_Analisis_Perbandingan
RUJUKAN
https://www.academia.edu/21000524/Sistem_Pengurusan_Pembelajaran_dan_Sistem_Pengurusan_Kandungan_Satu_Analisis_Perbandingan
No comments:
Post a Comment